Alkoholreklamen

Den öppna alkoholreklamen


Reklamen för alkohol finns överallt. Det räcker med att sitta en kväll framför en reklamTV-kanal och se hur varje reklampaus fylls av fyra reklamfilmer för vin, och lika många för spel. Kvällstidningarna och tidskrifterna är också de välfyllda.


Reklam är dyrt, men effektivt. Vi påverkas av reklamen, mycket mer än vad vi själva tror. Industrin räknar självklart med att hämta in den investering man gör, och det med råge.


Reklam syftar till att öka konsumtionen. Men Sverige har redan en av världens högsta andel alkoholkonsumenter. Den samhällskostnad och det mänskliga lidande som alkoholen orsakar kan inte ursäktas med en finstilt text med uppmaningen "Drick ansvarsfullt".

Dold alkoholreklam i populärkultur och sociala medier


Unga människor är stora konsumenter av populärkultur och sociala medier. I TV-serier konsumeras ofta alkohol i en omfattning som, om det vore verkliga livet, skulle innebära ett mycket allvarligt missbruk. Det är farligt att en hög alkoholkonsumtion på det sättet normaliseras och romantiseras.


I sociala medier råder andra regler. Yttrandefriheten ger "influencers" långt gående rättigheter, och gång på gång är gränsen mellan ett "roligt" inlägg och direkt produktplacering lätt att överskrida. Flera av Sveriges mest kända profiler i sociala medier har fällts för dold marknadsföring.


Men oavsett om profilen får betalt eller inte, är det allvarligt när personer som ses som förebilder för unga människor hjälper alkoholindustrin i en marknadsföring som syftar till att bryta den positiva trend vi ser.


Ett exempel är när en av Sveriges största "Youtubers" arrangerade en Whiskeyprovning i sin kanal år 2017. Klippet har setts över 6,5 miljoner gånger och Youtuberns följare är till största delen tonåringar.


Yttrandefriheten är en mänsklig rättighet, central i en demokrati, men med den följer ett ansvar - särskilt när man är en förebild för unga.

Alkoholen är den mylla där andra sociala problem växer.


Alkoholens kostnader i samhället är enorma. Den statliga missbruksutredningen från 2010 uppskattar enbart kostnaderna för missbruket till mellan 49 och 65 miljarder. (Mer än hela försvarsbudgeten) Då räknas inte kostnaderna för det "måttliga" bruket med; Den som snubblar på fyllan och bryter benet, med kostnader för vård och sjukskrivning som följd, syns inte i de siffrorna.


320.000 barn, vart sjätte barn i Sverige, växer upp i hem där de far illa av föräldrars alkoholkonsumtion. 80% av alla våldsbrott begås av en alkoholpåverkad förövare. 


Alkohol är inte "vilken vara som helst". Det är en starkt beroendeframkallande substans, vars baksidor drabbar oss alla svårt. 

Alkoholreklam till unga


Andelen alkoholkonsumenter bland unga minskar kraftigt i Sverige. Det är glädjande, en positiv trend som kommer betyda mycket för framtida folkhälsa. Men det är en utveckling som hotar tidigare goda inkomster för alkoholindustrin.


Lagen kräver att alkohol inte får marknadsföras till unga personer under 25 år. Trots det, och trots alkoholindustrins återkommande försäkringar att de inte vill att deras produkter konsumeras av unga, exponeras de för alkoholreklam över 13 000 gånger per år. 


Alkoholreklam riktad mot unga är dubbelt skadlig. Unga människor är särskilt mottagliga för reklam, samtidigt som risken för såväl missbruk som andra sociala problem ökar i relation till hur tidigt alkoholdebuten sker och hur mycket alkohol den unge dricker. 

Alkoholen är inte vilken vara som helst.


Stoppa beroendereklamen!